De populaire columnisten Rob Hoogland (De Telegraaf) en Arthur van Amerongen (de Volkskrant, HP/De Tijd) vertegenwoordigen twee verschillende werelden … Rob en Arthur leerden elkaar al chattend beter kennen op Facebook … en besloten toen tot een unieke samenwerking, die heeft geresulteerd in het Het Grote Foute Jongens Boek.

Aflevering 1/6

Vanaf pagina 151 van het boek:

… Enfin, het was vreselijk moeilijk om geaccrediteerd te raken bij ASO (nomen est omen), de organisatie die tevens de Tour de France organiseert, en we waren na nog geen week onze accreditatie al kwijt. [podcast]
SOA, zoals wij de club graag pleegden te noemen, is een militaire divisie die oprukt en steden bezet.

Muntz en ik waren dan ook flink in de oorlogsstemming en niet zonder resultaat.
Zanger/soapie/coureur/model/metroman Chris Zegers bazuinde en roeptoeterde op de campingzenders dat Muntz een uitgerangeerde ouwe zak en een aandachtsjunk was en dat zijn deelname aan de koningin der rally’s een schande was.
Muntz diende hem meteen van repliek in Spits: ‘Ik word gewoon bloedgeil van de geur van benzine, gesmolten rubber, asfalt en van alles dat lawaai produceert, vooral midden in de natuur.
Die geparfumeerde drol van een Zegers rijd ik helemaal stuk.
Desnoods pleur ik suiker in de benzinetank van zijn homo-truck.’
De toon was gezet, dat snap je.

Ik liet Muntz lekker verder razen in de Spits: ‘Chris Zegers is de Jan Vayne van Parijs-Dakar.
Ik ben een keiharde hetero, vraag dat maar aan Laura Vina, de volle nicht van onze lieve prinses Maxima.
Ik deed destijds haar succesvolle Ex-Pornstar-toernee door Nederland langs honderden feestzalen in Oost-Nederland.’
Team Muntz moest het in de krankzinnige, natuur en inheemse volkeren slopende dodenrace opnemen tegen kanjers als Tim Coronel, Tonnie ‘AutoTrack’ van Deijne, Team/Slagerij Van Loon en als klap op de vuurpijl Jan de Rooij, de Nederlandse godfather van Parijs-Dakar.
Rob trainde voor ik hem in Buenos Aires oppikte onder barre omstandigheden op de Hoge Veluwe, op zijn Aprilia RXV 450, ‘een beest van een tweecilinder fiets met injective’.
Daarnaast oefende hij in zijn buggy in de duinen van Castricum om tractiegevoel te krijgen, hetgeen volgens Muntz noodzakelijk is voor Dakar – ‘Je zit in de Andes zo vast in een pannetje.’
Voor de kenners: we hebben het hier over een 3960 cc buggy’tje met een motorinhoud van VQ 40 V6 24-valve, vanzelfsprekend all aluminium, dry sump and VVT (intake camshaft) …

Wordt vervolgd

2018 – 4-22 Januari
De Inburgerking doet de Dakar rally met:
Serie: ‘De HEL van DAKAR’
in dagelijkse VLOGS en PODCASTS.